Hrdí na co?

18. 8. 2013 / autor: Tomáš Rektor

Tak máme za sebou další průvod hrdosti. Hrdost na co, ptají se mnozí členové většinové společnosti. Na to, že chodí kluci s klukama a holky s holkama? No, je to absurdní. Je to podobně absurdní, jako být hrdý na to, že jsem Čech. Hrdost si nelze představit bez jistého pocitu nadřazenosti. Ale my Češi jsme přece lepší než Němci, nebo ne? A v čem vlastně?

Jistě, že národní hrdost má svůj význam. Umožní chránit národní hodnoty. Zároveň sebou ale přináší risika nacionalismu. Po tisíciletí se vyplatilo rozlišovat – můj kmen, ostatní kmeny. Umožní to určitý pocit sounáležitosti. Narovná to pocuchané ego. Patřím k nadřazené rase. A nejsem sám, kdo si to myslí.

Ano, jsem hrdý na to, že jsem součástí části světa demokratického, liberálního, humanistického. A mám rád náš jazyk, naši zem. Ale popravdě –  v čem jsme lepší, než Němci?

Mám tedy dojem, že za Prague Pride je něco podobného, jako když chlapeci nevalného vzdělání a životních úspěchů vyřvávají v hospodě Heil Hitler, aby dokázali, že je Češi? No vlastně ano. Nepochybně je to kompenzace nejistoty. Když si nevěřím v životě, budu hodně hlasitě řvát. Kdo by si pak myslel, že si nevěřím. A kdyby, dostane do zubů. A hlavně překřičím sám sebe.

Přeci jen je tu jistý rozdíl. Kdo co kompenzuje. Zatímco u klasického českého nacionalisty lze předpokládat, že kompenzuje leda tak vlastní neschopnost, v případě sexuálních menšin je tlak většinové společnosti víc než jasný. Že ne? I v naší zemi se za homosexualitu běžně uráží. O kousek dál mučí. O ještě větší kus dál popravuje. A i kdyby ne. I dva kluci, co se mají rádi, mají právo se vést po ulici za ruce. Políbit se. Aniž by po nich někdo pokukoval, trousil poznámky. Mají aspoň jeden rok na to, aby takový byli před celým světem. Nejen u sebe doma. V klubu. Jeden rok na to být hrdí na to, kým jsou, koho milují. Co na tom, že to někteří přeženou. Ano, je to kompenzace. No a co? Kdo z nás občas nepřestřelí…

A tak, zatímco „Kdo neskáče není Čech“ na stadionech nepořvávám, na Prague Pride chodím. A chodit budu, dokud budu cítit netoleranci od většinové společnosti. Nemyslím si, že by to naše generace stihla.


Komentáře

  1. 18. 8. 2013 23:04 / Kocourek

    I psychiatr, což by měl být člověk, který rozumí „duši“, může být vedle jak ta jedle. Jako příklad uvádím „váženého“ profesora Höschla, který propagoval svazáka Nečase jako slušného člověka, aby se pak ukázalo, že „rozpočtově odpovědný“ Tolja platil z peněz daňových poplatníků svoji milenku a celá republika mu byla naprosto lhostejná.
    A teď k samotnému článku: Pokud je někdo deviantní, tak za to nemůže. Toto je vědecky dokázané. Ale nemusí tím obtěžovat své okolí. Celý teploušský pochod Prague Pride je jen demonstrace deviace. A proto jako občan této země nesouhlasím s propagací deviantů, stejně jako s propagací nácků nebo fotbalových chuligánů. Nějaká deviantní Putna je mi skutečně putna, ale nesouhlasím s tím, aby jako profesor ovlivňoval další lidi. Vám pane doktore se divím, že nejste schopen toto rozlišit. Vyřvávající teplouši jsou stejní jako nácci nebo fotbaloví chuligáni.

    • 20. 8. 2013 14:14 / Filip

      „Vyřvávající teplouši jsou stejní jako nácci nebo fotbaloví chuligáni“ – teplouši neútočí, neničí. Nácci jsou nenávistní lidé, kteří bezdůvodně ubližují jiným.. Zásadní a samozřejmý rozdíl.

      Nejsem teplouš a Prague Pride mě nezajímá. Nicméně, pro teplouše to může být příležitost sejít se ve velkém, pobavit se, uspořádat festival, demonstrovat, že se prostě nestydí.. Podobné pochody za cokoliv jsou běžné, nevím proč zrovna tento strhává tolik pozornosti. Akce typu demonstrace za legalizaci konopí jsou vlastně to samé – člověk potká jiné zajímavé huliče, dá si brko, poslechne si pár vystoupení.. Prostě zábava s podobně založenými lidmi.

    • 23. 8. 2013 16:06 / Richard

      Hoschl obhajoval Nečase zřejmě z katolické kolegiality, také mě jeho „analýza“ silně překvapila, podobně prostinké řeči, bych od předního psychiatra nečekal.
      Tenhle článek je něco jiného, myslím, že jde o vynikající analýzu, jen příliš nerozumím, co se myslí oním přestřelením. Vždyť, komu tahle kompenzační show(průvod) ubližuje? Snad jen těm, kteří dobrovolně a s exhibicionisticky postávají po stranách, aby mohli vzývat peklo a křičet, jak moc jim oslava duhy vadí, resp. přijdou se „nechat obtěžovat“, aby se mohli pohoršovat a skrze zpochybnění hodnoty jiného(útokem na sex. orientaci), tu vlastní, taktéž nejistotou silně narušenou, iluzorně posílit. Duhová show je kompenzací nejistoty neškodnou demonstrací vlastní sex. orientace, show náboženských aktivistů, je kompenzací nejistoty útokem na sex. orientaci jiného. V tom vidím velký rozdíl. V prvním případě nabývá show významu neškodného posílení sebedůvěry, v případě druhém, posilování sebedůvěry na úroveň touhy ovládat jiného skrze vnucování vlastních představ o ideálním životě.

  2. 20. 8. 2013 23:58 / Kocourek

    Každý, kdo svým jednáním obtěžuje druhé, se musí smířit s tím, že jeho akce vyvolá protiakci. Huliči jsou pro to typickým příkladem. Jsou zfetovaní, obtěžují okolí smradem. Takže takováto „zábava“ může spoustu normálních lidí znechutit. Také připomínám technaře, kteří svým hlukem ostatním lidem přímo škodí. To bylo před pár lety nářků, když technaři dostali od policie přes držku. Pochody teploušů, technopárty a demonstrace feťáků jsou jen důkazem deviace a to pro společnost jako takovou je spíše přítěží než, aby to bylo projevem demokracie. Toto demokracii škodí a nahrává to extremistům ze všech stran.

    • 20. 9. 2013 10:47 / Istria

      Pane „Kocourku“, vy jste členem některé z extremistických uskupení „ochraňující práva tradičních rodin“? A čím vás konkrétně obtěžuje průvod mladých lidí, kteří se smějí a baví se? Pořádáte často „protiakce“, pokud se vám něco, nebo někdo nezamlouvá? Máte pocit, že každý v ČR má stejný náhled na svět jako vy, a proto se považujete za normálního? Mě naopak připadáte jako nenávistný a extremistický člověk a z mého pohledu zcela „nenormální“. Jediní kdo škodí demokracii jste vy a všichni vám podobní. Přeji příjemný den.

  3. 4. 10. 2013 23:43 / Petr

    Jsem hrdý na to že jsem Čech a s radostí se budu nazývat nacionalistou a přispívat k rozvoji naší země. Přidám se ke snaze o odstanění veškerých vážných problémů které ohrožují národ jako například cikáni a ostatní přistěhovalci, a jako je Evropská unie.
    Toto vám možná připomene co je to naše hrdost: http://www.youtube.com/watch?v=Zz9okzlhDSk

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

O mně

 

Jsem psychiatr a psychoterapeut, zakladatel a vedoucí firmy Terapie.Info, s.r.o, zabývající se komplexní péčí o duševní zdraví. Pracuji i v angličtině (SAE) a francouzštině (Všeobecná státní zkouška). Jsem absolvent lékařské fakulty, absolvoval jsem výcvik v hlubinné psychoterapii SUR, 4 roky individuální sebezkušenosti v gestalt terapii, kurs neverbálních technik. Nyní jsem ve výcviku v psychoanalýze, jsem kandidátem české psychoanalytické společnosti. Od roku 2005 vedu zdravotnické zařízení Terapie.Info, s.r. o zabývající se komplexní péčí o duševní zdraví, dlouhodobě jsem spolupracoval s organisacemi pečující o drogově závislé a o uprchlíky více >

Nejnovější komentáře 

  • Janna: O takovém hezkém článku jsem už dlouho snila. Mám radost. :-)
    / Práce se sny a jinými kompromisními útvary
  • ivan: Dobry den,znate kombinaci antidepresiv ktera by nahradila leky zvane psychostimulancia ? Klasicka antidepresiva rozumi se thymoleptika jsou na urcite poruchy spojene s hypersomnii jako polechatani.A tady sem zrejme narazil na hlavni problem klasickych antidepresiv-oni totiz...
    / Ach ta chemie….
  • Jiří: Jako laik uvažujete dobře, bohužel homosexualita není vyřazena z nemocí bezdůvodně. Nemůžou za to hormony, které produkuje mozek, nýbrž hormony v děloze (Není to potvrzené) Z tohoto pohledu se staví homosexualita na stejnou úroveň jako...
    / Proč se bojíme homosexuálů (a židů)

Facebook