MUDr. Tomáš Rektor / Blog > Čtyřlístek a další sprosťárny

Čtyřlístek a další sprosťárny

9. 1. 2016 / autor: Tomáš Rektor

Politická korektnost je nuda. Je nuda o ni psát, je nuda ji žít. V záplavě dobrovolných zákazů vánočních stromečků, koled a Černých Petrů člověka přeci jen zajímá, co za tím vším je.

Nepochybně snaha o čistotu. Internetem se nedávno šířil půvabný bonmot presidenta Trumana, že „politická korektnost je… … snaha zvednout hovno za jeho čistý konec.“ Ať už si myslíme o Trumanovi cokoliv, v tomto s ním nelze nesouhlasit.

Politická korektnost realitu ignoruje. Deformuje. Zakrývá. Blíží se dětské mysli, která upřímně věří v magickou moc slov. Stačí změnit slovo a změním svět. A co se nevyřkne, to není.

Z Cikánů máme Romy, z pacientů klienty, z duševních nemocí poruchy. Právo Romů být nazývání, jak chtějí, plně respektuji, jaký to má efekt naznačí pověstný výrok a cikorkách a zatímco se radujeme nad tím, že se z psychiatrických léčeben staly psychiatrické nemocnice, víme, jak jsou tato zařízení nazývána veřejností.

Někdy je to plíživé. Skoro nikde se už nedočteme o židech, ale téměř výhradně o lidech židovského původu, což by člověk ještě chápal u olomouckého arcibiskupa Theodora Kohna, ale u takového Alberta Einsteina… Vždy mi to připomene půvabný vtip o Michaelu Jacksonovi, prvnímu bělochu černošského původu.

Politická korektnost je v něčem horší než cenzura. Cenzura je intelektuální výzva, detektivka, politická korektnost je kastrace. Však cenzura je stěžejním tématem psychoanalýzy, základním kamenem snů, přeřeků a vtipů, hříčka nevědomí, která zaručí, že pud je uspokojen a snící nezjistí, že je prase.

Politická korektnost se blíží autocenzuře a socialistickému realismu, kdy za výrok, že král je nahý, vás netrestá král, ale lid, který se dohodl, že král sice možná nahý je, ale není dobré jej na to upozorňovat, protože za svou nahotu vlastně nemůže, může za to výchova, rádci a hlavně násilí páchané na panovnických rodech. A hlavně, nahý není, záleží na úhlu pohledu a kulturním kontextu a kdo to tvrdí, je necitlivý blb, což se říkat naopak smí, protože za to si sám může a nemohl by za to pouze v případě, že by byl blb skutečně.

A blížíme se jádru pudla. Co je vlastně za tou nahotou, o které se nemluví?

Třeba závist. Podle salónní psychoanalýzy by to vypadalo působivě. Mám malé přirození, tak místo abych s tím něco dělal, (třeba čekal, až vyroste), udělám z toho normu. Já nepostavím titěrný stromeček, ty nepostavíš obří minaret.

Jenže já mám pocit, že je to naopak. Ne, že by něco chybělo. Naopak, něco přebývá.

Dejme tomu, že se moc zlobím na svět. Tak moc, že se bojím, že se mi to vymkne. Že svět zničím. Ale to se přeci nemůže stát. Jsem přece dobrý člověk. Žádný násilník. Tak začnu milovat všechny lidi. A hlavně zvířátka. Ta za nic nemůžou.

Koho mám rád, toho nejím, takže přestanu jíst maso. Ale dobře vím, že všechna zvířátka nezachráním, aspoň ne já sám. Takže musím přesvědčit ostatní. Jak známo, pokud nejíte zvířátka, lepek, či se neočkujete, tak se to nepočítá, pokud o tom neřeknete ostatním.

Vítězíte dvakrát. Nejen, že zachráníte spoustu zvířátek a tím si i světu dokážete, že jste dobří lidi, ale navíc můžete začít nenávidět ty, co zvířátka jedí. Vlastně ty ne, nejen, že jste dobří, jste i tolerantní, nenávidíte třeba ty, co nosí kožichy. Kožichy jsou moc. To musí uznat každý.

Každopádně, výsledek je stejný jako u toho snu. Pud si přijde na své my nevíme, že jsme prasata.

Nechci tvrdit, že každým vegetariánstvím či snahou o politickou korektnost je skrytá agrese. Obé je mnohdy ušlechtilé a chválihodné. Mluvím o extrémních formách. Ale vlastně si myslím, že posedlost politickou korektností je často snahou o zamaskování nenávisti.

A ten čtyřlístek?

Odstraníme – li veškerou cenzuru, zůstane nahá pravda. Jenže, v naší, a v téměř každé jiné společnosti jsme zvyklí se zahalovat. Pokud si uvědomíme, které partie zahalujeme především, snadno odvodíme, že jedna z příčin je kontrola pudu. A proč ne. Cílem není pud urvaný ze řetězu, cílem je pud osvobozený ze jha diktatury.

Za jistou míru korektnosti jsem vděčen a těší mě, že v běžné společnosti slovo jako je židák či negr nezaslechne mnohá hanlivá označení pro Romy a homosexuály jsou tabu aspoň ve společnosti slušné. A ona míra je právě to, o čem je řeč.

Autor kresby ve Čtyřlístku, která naznačuje něco, co naše společnost zakrývá, prohlásil, že to byla klukovina. Měli ho vyhazovat? Myslím, že měli. Aby mu nezkazili srandu. Vždyť klukovina bez trestu přece nestojí za řeč.


Komentáře

  1. 11. 1. 2016 13:19 / Richard

    Taky myslím, že strach ze ztráty kontroly nad agresivním impulsem vede mnohdy k reaktivní obraně, např. k ortodoxnímu vegetariánství(absence zabíjení živého, byť jde o potravu – jakoby extrémní odstranění agrese) a všemožným náboženstvím lásky, od křesťanství(láska láska láska – tohle předvádí hezky např. taky psycholožka, velká křesťanka Prekopová se svou zaléhavací „terapií“) až k budhismu(ani mravenečka nezašlápnout), zpod jejichž masky vystupuje onen vytěsněný pudový stín, např. jako záblesk negativního afektu, velmi hezky. Znal jsem holku, která šupem vyměnila mírumilovnou jógu a všeliké řeči o míru a lásce za tvrďácký box, v němž se vskutku našla – osvobodila, resp. dovolila si to „temné“ pustit bez pocitu viny ven, přijatelně odreagovat. Úplně při tom ožila.

    Na druhou stranu s agresí není snadné pracovat. Co se týká politické korektnosti, váže se k ní dle mého ještě jeden zajímavý fenomén. Největší bojovníci proti ní, jsou současně sami na tzv. politickou nekorektnost vůči své osobě – egu přecitlivělí, viz např. kritiku nesnášející narcistní osobnosti jako Zeman, Klaus a další. V podstatě se v jejich jednání uplatňuje typický vzorec psychopata „Já můžu, ale ty vůči mně určitě ne! To bych se určitě cítil hluboce dotčený, uražený a ty bys byl velký sprosťák“. Takových je dle mého hrozně moc, kteří si hrozně stěžují na politickou korektnost, ale pak stačí menší uvolnění korekce vůči ním samým a je vymalováno – oheň na střeše, uraženost a dotčenost největší“.
    Jinak ale ano, politická korektnost může fungovat i v duchu jakési přeopatrnosti, resp. v jakéhosi preventivního opatření, vyrůstat ze strachu z ublížení, tzn. jako ustupování strachu z agrese, expanze ze strany jiného, viz příměr se stromečkem a minaretem. Na druhou stranu je ale v mnohých případech dle mého na místě a skutečně brání zbytečné dehonestaci, kterou by si jistě spousta lidí ráda užila, resp. na adresu jiných.

    Jinak, co se týká např. konkrétní změny z Cigána na Roma, taková změna mi nepřijde nijak nepatřičná, pokud je první název vnímán některými Romy jako dehonestující, což si myslím, že takovou konotaci má, proč ne. Jde možná o podobný o podobný výraz jako Romové užívají pro bílé „Gádžo“ a mnoha bílým by se takové oslovení nelíbilo, resp. asi taky není úplně košer, byť v neformálním jazyce je to fuk a určitě ne každého bílého se dotkne.. V tomto smyslu, řekl bych, je politická korektnost spíše úpravou formálního jazyka. Nemyslím, že by např. Romem oslovená úřednice jako gádžo, která o něm sama mluví jako o cigánovi, zůstala úplně v klidu.
    Byť je jasné, že emoční náboj, který za dehonestací stojí, ona agrese, se změnou názvu nevyřeší. Tohle je možné hezky demonstrovat na vulgaritách. Kdy vulgaritu lze říct zcela neškodně i jako oslovení a jindy tím samým slovem těžce urazit, zaútočit.

    Co se týká Čtyřlístku, nějak nevidím důvod, proč by měli autora té malůvky vyhazovat. Tohle se stalo zas jen proto, aby uspokojili nějaké moralistní hlavy, které si žádaly jeho „popravu“. Nevím, proč by se měly klukoviny trestat, pokud nedošlo k nějakému skutečnému ublížení, poškození. To mi zní dost samoúčelně, ale možná to byla z Vaší strany jen nadsázka.
    Klukovinu člověk nemusí jen trestat, může se jí taky zasmát, nevím, proč by ji měl trestat, leda, že by se ní cítil hrozně dotčen.

  2. 11. 1. 2016 13:58 / Richard

    „Jinak ale ano, politická korektnost může fungovat i v duchu jakési přeopatrnosti, resp. v jakéhosi preventivního opatření, vyrůstat ze strachu z ublížení, tzn. jako ustupování strachu z agrese, expanze ze strany jiného, viz příměr se stromečkem a minaretem“

    doplnění k tomuto:

    „kdy já ti budu podlézat, ustupovat tvým manipulacím, tlaku, ty mě za „odměnu“ nezbiješ, neodmítneš atd.“

    může to tak být, na druhou stranu může jít o ohleduplnost(např. případ s neškodnými šátky ve škole – proč třeba v tomto nevyjít muslimským dívkám vstříc, nevím), byť právě v případě vánočního stromečku mám dojem, že si fakt někdo pustil do trenek a ustoupil, resp. nechal se zatlačit zcela zbytečně, resp. roli nehrála ohleduplnost vůči jinému, ale spíš nějaký strach.

    • 11. 1. 2016 14:16 / Richard

      v podstatě, v případě zakazování nošení šátků ve škole a zakazování vánočních stromečků jde o stejný princip. Zákaz stojí na základě toho, že se někomu takové jednání nelíbí, není dle jeho představ, aniž by skrze takové jednání docházelo k nějaké reálné újmě, tedy kromě ohromného „morálního“ pobouření, resp. narcistního dotčení.

      Umožnit nosit muslimským dívkám šátky ve škole, stejně jako zachovávat tradici vánočního stromečku nikomu žádnou újmu, kromě toho, že se mu to někomu nelíbí, nepřineslo. V opačném případě již dochází k tlaku na vzdání se určité tradice, jak v případě šátku, tak stromečku.

      Paradoxní je pak to, že masy lidí, našinců, zastávají v podstatě jak vyhraněně podporující postoj k zákazu nošení šátků(protože se jim jejich nošení nelíbí), tak současně ale horlivě brání tradici vánočního stromku a odmítají ustupovat jen proto, na základě stejného principu, který na jiném místě povýšili na legitimní důvod pro omezení, tedy, že se někomu jejich stromeček nelíbí.

      Základem pro takový postoj je pak zřejmě pocit, že oni jsou zde doma a mohou si proto dělat, co chtějí, resp. jakási domácká svévole, což samozřejmě s hodnotou jako takovou nemá co dělat, byť je samozřejmě takový dvojí metr zahalován do velké morálky.

      aneb jednou je postoj „mně se to nelíbí“ je zcela legitimní a dostačující pro to, aby splnil nárok velké hodnoty a podruhé zas neospravedlnitelný tlak.

      aneb, když to dělá náš Jaroušek, je to supr, když to dělá sousedovic Véna, je to zavrženíhodná neslušnost

      To je taková našinecká většinová mentalita.

  3. 11. 1. 2016 14:52 / Richard

    omlouvám se za smršť příspěvků, ale ještě dodám: Ono v podstatě co se děje teď s nálepkou návratu k národní identitě, snad právě v jakési reakci na údajný přílišný kolektivismus EU, není návratem k národní jedinečnosti, jak je mnohými bojovníky za národ a proti EU představováno, ale pouhý regres k nacionalismu, resp. národnímu egoismu, představovaný dvěma největšími symboly dnešní lidové masy – Klause a Zemana. Kdy reaktivním opakem kolektivismu je vyhrocený egoismus(nikoliv jedinečnost), kdy tyto dvě polohy si velmi dobře rozumí, viz mocensko – bolševická mentalita egoistů, narcisků. Viz situace v Polsku, Maďarsku. Kdy dle mého skutečná národní jedinečnost spočívá v individuaci, tzn. svobodné, seberealizované osobnosti, kterou v mých očích představovaly osobnosti jako např. Masaryk a Havel.

  4. 28. 4. 2016 13:48 / Richard

    tak je zde také opačný fenomén

    Vymítání politické korektnosti

    „Slačálek: Zhoubou Česka je vymítání politické korektnosti, vrší se urážky, lidi nemají odpovědnost“
    http://video.aktualne.cz/dvtv/slacalek-zhoubou-ceska-je-vymitani-politicke-korektnosti-vrs/r~90327e5c0bc911e68ba0002590604f2e/

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

O mně

 

Jsem psychiatr a psychoterapeut, zakladatel a vedoucí firmy Terapie.Info, s.r.o, zabývající se komplexní péčí o duševní zdraví. Pracuji i v angličtině (SAE) a francouzštině (Všeobecná státní zkouška). Jsem absolvent lékařské fakulty, absolvoval jsem výcvik v hlubinné psychoterapii SUR, 4 roky individuální sebezkušenosti v gestalt terapii, kurs neverbálních technik. Nyní jsem ve výcviku v psychoanalýze, jsem kandidátem české psychoanalytické společnosti. Od roku 2005 vedu zdravotnické zařízení Terapie.Info, s.r. o zabývající se komplexní péčí o duševní zdraví, dlouhodobě jsem spolupracoval s organisacemi pečující o drogově závislé a o uprchlíky více >

Nejnovější komentáře 

  • ivan: Dobry den,znate kombinaci antidepresiv ktera by nahradila leky zvane psychostimulancia ? Klasicka antidepresiva rozumi se thymoleptika jsou na urcite poruchy spojene s hypersomnii jako polechatani.A tady sem zrejme narazil na hlavni problem klasickych antidepresiv-oni totiz...
    / Ach ta chemie….
  • Jiří: Jako laik uvažujete dobře, bohužel homosexualita není vyřazena z nemocí bezdůvodně. Nemůžou za to hormony, které produkuje mozek, nýbrž hormony v děloze (Není to potvrzené) Z tohoto pohledu se staví homosexualita na stejnou úroveň jako...
    / Proč se bojíme homosexuálů (a židů)
  • Richard: tak je zde také opačný fenomén Vymítání politické korektnosti "Slačálek: Zhoubou Česka je vymítání politické korektnosti, vrší se urážky, lidi nemají odpovědnost" http://video.aktualne.cz/dvtv/slacalek-zhoubou-ceska-je-vymitani-politicke-korektnosti-vrs/r~90327e5c0bc911e68ba0002590604f2e/
    / Čtyřlístek a další sprosťárny

Facebook