MUDr. Tomáš Rektor / Blog > Proč jsem psal o Danielu Landovi

Proč jsem psal o Danielu Landovi

27. 11. 2012 / autor: Tomáš Rektor

Můj blog o Danielu Landovi vyvolal tolik ohlasů a otázek, že si mé motivy k tomuto počinu zaslouží samostatnou úvahu.

Má terapeut právo psát o lidech, které osobně nezná, které neměl v terapii? A má vůbec právo psát o tech, které v terapii má? Velmi těžká otázka. Začněme významem teorie pro psychoterapeutickou praxi. Psychoterapie svázaná teorií se stává mrtvou a rigidní, avšak teorie je něco jako hrubá mapa. Pokud aspoň přibližně tuším, kde jsem, spíš budu vědět, jak se chovat. Jestli být tvrdší či empatičtější. Jaký nástroj bude nejspíše úspěšný a který by naopak mohl zranit. Práce s kasuistikami je pro teoretické vzdělání velmi cenná. Výběr konkrétní známé osoby umožní ilustrovat na známém příkladě, jak se určitý jev může projevovat, co za ním může být. Není to diagnostika konkrétního člověka. Je to spíš úvaha, co se může, ale nemusí v pozadí dít. Je to úvaha o určitém jevu v psychice a jeho předvedení na konkrétním člověku, které může, ale nemusí odpovídat realitě. Je to proces velmi odlišný od psychoterapeutické práce, v ní je teorie jen průvodce, pomůcka, tady je základ. A nakolik je etické psát o lidech, kteří o to nepožádali? Velmi těžká otázka. „Už Sigmund Freud“ psal analýzu Leonarda da Vinciho. A dalších konkrétních lidí, které znal jen z literatury. Za hlavní přínos se nepovažuje, co si myslel o da Vincim, ale teorie v pozadí. V zahraniční psychologické literatuře je poměrně běžné, že se uvažuje psychopatologii slavných. Uchyluji se k autoritám proto, že si sám nejsem správností svého chování jist? Tak to je naprostá pravda.

Dalším motivem je nepochybně snaha o pochopení něčeho, co nechápeme, čeho se bojíme. Když už se zlu nemůžu postavit, aspoň je zkusím pochopit.

Takže to byl hlavní motiv mého textu? Přece mně to muselo něčím zasáhnout. Šlápnout mi na kuří oko. Jinak bych se takhle nerozohnil… Ano, tak to je. To, nač jsem reagoval jak býk na rudý  hard nebyla slova, která vyslovil, ale runový nápis na jeho zádech. Dvě čtyřky ve tvaru symbolu ss, číslo 44, polovina z 88, klasického symbolu neonacistů.

Že jsem paranoidní? Tím lépe. Ale taky už mám něčeho dost. Mám dost pochodů neonacistů na výročí Křišťálové noci, protože oni přeci demonstrují za něco úplně jiného a to datum je jen náhoda. Mám dost fotbalových fanoušků zvedajících obě ruce, no přeci si nemyslíte, že hajlují.. A dost mám dvou čtyřek jasně odkazujících k symbolu, který Daniel Landa velmi dobře zná. Mimochodem, neobjevil jsem žádnou runovou abecedu, kde by se čtyřka zapisovala takto.

V psychoterapii se učíme zacházet se zlem. Poznat je a integrovat. Ale je zlo, které je příliš silné. Které je důležité pojmenovat, ale blíže nezkoumat. Nechat spát. Co nechat spát a do čeho jít je velké téma každého terapeuta. Snažím se pod pokličkou témata, kterých se sám bojím a klient by je zvládl? Nebo ho naopak ponoukám do zbytečných bojů jen proto, že jsem si do nich netroufl sám?

Nacismus pro mě takové zlo znamená. Dovedu si představit humanistického intelektuála, který odhalí strašlivé tajemství se kterým bojuje, fascinaci třetí říší. A s radostí se do toho tématu pustím. Ale co udělá podobná symbolika s rozvášněným davem?

Někteří argumentují, že Landa tyto symboly objevil sám, při studiu mystiky. Vlastně mi je to jedno. Vzhledem ke své minulosti by měl být na podobné symboly citlivý a hlavně, není podstatné, jak je symbol míněn. Podstatné je, jak bude čten. A jak praví jedno přísloví, když něco vypadá jako kocour, mňouká jako kocour a chytá myši jako kocour, nejspíš to bude kocour.

Chovám se tedy jako Landa? Mám dojem, že mi někdo boří můj svět a koušu a škrábu? To je taky naprostá pravda. Nebudu tvrdit, že ve mě v Landově projevu nic neoslovilo. Naopak. Vnímal jsem ho jako odvážný čin zoufalého člověka, který už se nechce přetvařovat, chce ukázat, jaký skutečně je. Použít veškeré zbraně k záchraně svého světa.

To chápu cenil bych si toho. Nebýt toho, že se toho jeho světa upřímně bojím a chtěl jsem udělat přesně totéž, co on. Použít nejlepší možnou zbraň, kterou mám, abych ten svůj hájil. A mou nejlepší zbraní je slovo. Ano, udělal jsem totéž, co on. Pro jednou jsem se vykašlal na to, co na to řeknou jeho fanoušci i odborná obec. Na spekulace, jestli čtyřka je skutečně čtyřka. Prostě jsem napsal to, co si skutečně myslím. A zda se smí psychoterapie použít jako zbraň? Další dobrá otázka.

Laskavého čtenáře teď nepochybně napadne mnoho otázek. Zda se nebojím probuzení své vlastní temné stránky. Zda nepíši o sobě a svádím tu boj virtuální, protože na ten skutečný si netroufám. Kdo ví. Přeji Vám v dalších analýzách mě a mých motivací mnoho zdaru.

P.S. mnozí čtenáři se pozastavovali, že odkazuji na Freuda. Freudovy teorie jsou stále živé, samozřejmě nejsou zdaleka jediné. Pokud vám teď připadám jako fanatický stoupence Freuda, doporučuji Atentát na krále Narcise, kde se zabývám podobnou otázkou z úplně jiného úhlu a na základě úplně jiných teorií.


Komentáře

  1. 27. 11. 2012 23:51 / Michaela

    Gratuluji.To je ze srdce a upřímné,stejně tak,jako Danielova slova. Každý máme v sobě „spouštěcí knoflík“,který spustí nečekaně,nezvaně. Možná je dobré,že se toto všechno stalo,protože nazrál čas. Na obou frontách. Zlo, skryté zlo,se podceňuje,přehlíží a ono bují a kvasí a najednou jedno slovo,jeden šin spustí reakci.Někdy síly atomové bomby.Ale tím se vyčistí vzduch a člověk si uvědomí to své kuří oko.Máme ho úplně všichni.Kdo říká že ne, je lhář. Chápu přesně strach z nastupujího neonacismu i z různých radikálních ismů, právě proto, že společnost je ve stavu „neřešení“těchto věcí.A to buď z pohodlnosti,nebo ze strachu,nebo z podceňování. Platí, že podceňuji-li cokoliv nebezpečného,ono to naroste do obludných poměrů,kdy se to už nedá zvládnout. A zase jsme o té komunikaci a hluchotě. Dvě strany byly zraněny a zasaženy a ta třetí-ta z toho těží. Ta je v pozadí a tahá nitky. Israel a Hamas, Srbové a Chorvati, Muslimové a Křesťani, komunisti a antikomunisti…..a pořád dokola. Jen se otevřít nad,mezi,za..tyto polarity a už člověk lépe chápe souvislosti a tak snadno se nenechá vtáhnout do té nesmyslné a sebezničující hry. Je to makačka,je to celoživotní boj,je to celoživotní práce,ale jde to. Silní a odvážní to zvládnou. Já Vás,pane doktoe Tomáši Rektore, mezi ně počítám. A i když mne občas štvete, moc si Vás vážím. Neříkám že Freud v dnešní době ne,ale i on byl jen člověkem poplatným době,a společnosti,ve které žil. Čas kráčí dál a nové generace „slyší“ na jiná slova vyjádření téhož. I jazyk se vyvíjí a ne vždy k dobrému. Dnes ani Jil Verne neosloví mnoho lidí,přesto jeho vynálezy a fantasmagorie snílka už byly v mnoha případech realizovány. Staly se základem nového. Kdyby byla mladá generace moudrá, vycházela by z kořenů zkušeností-osvědčených zkušeností svých předků a upravila by je na moderní,nebo lépe řečeno novou,dobu. Ale mladá generace hleá své cesty,často radikálně a ku škodě věci. Tím zničí mnoho hodnot, které už nejdou vrátit. A to mne často mrzí,ale s tím nic nenadělám.Je to jejich boj. Rvu se ze životem ze všech sil,a měla jsem ho opravdu těžký a tvrdý. Mnohokrát jsem padla na kolena, mnohokrát jsem „umřela“, ale nikdy, nikdy jsem to nevzdala. Víte proč? Když už jsem si myslela, že už opravdu není proč žít a za co bojovat a z čeho se radovat, objevil se někdo-kdokoliv-opravdový přítel,slušný člověk,“anděl strážný“,která podal ono stéblo,kterího jsem se chytla a když jsem získala pevnou půdu pod nohama,kráčela jsem zase dál. V tomto okamžiku, v této době, je pro mne to světýlko na konci tunelu Pozitivní Evoluce.

    • 28. 11. 2012 00:20 / Dagmar Frantová

      Komentář píši a něčím přispívám,když s něčím nesouhlasím a mám pocit,že se nutně musím vyjádřit.V tomto případě je to naopak-se vším souhlasím a vyjádřit se musím jen v tom dobrém a radostném! Michaela hovoří srdcem,opravdově,lidsky,smysluplně a inteligentně! Děkuji za všechny vnímavé!

    • 4. 12. 2012 08:12 / petra

      paní Michaelo, víte, že se Janeček z pozitivní evoluce Jandy zastal? že mu poděkoval? že se od něj nedistancoval? pro mne tím toto hnutí zdiskreditoval

  2. 28. 11. 2012 03:04 / Jaroslav A. Polak

    Jo jo, já jsem to chtěl Landovi taky „nandat“, ale pak z toho vylezlo něco laskavějšího, než bych sám čekal:
    http://jaroslavpolak.blog.idnes.cz/c/306422/Otevreny-dopis-kouzelniku-Zitovi-44.html
    Asi se projevila moje intenzivní potřeba stavět mosty. Nebo prostě jen vím, jaké to je, když člověku „hrábne“ ;-)
    Ale ano, existují určité formy zla, jež jsou sice potenciálním zdrojem obrovské duševní energie, ale nejsou ukočírovatelná.

    • 4. 12. 2012 19:39 / MImo diskusi...

      Jarku A., deprese, mezi řádky ukrytá, má osobnostní podklad. Napadlo vás to?

  3. 28. 11. 2012 06:23 / ED

    Ve s vém článku se ptáte :“Uchyluji se k autoritám proto, že si sám nejsem správností svého chování jist?“ ……. již to je důvod proč je nutné reagovat na podobná extempore jakéhokoli autora obzvláště je-li projevem jeho dosažené přirozené neformální autority autoritativní chování

  4. 28. 11. 2012 10:13 / nedokonalá

    Tak pěkné přiznání vlastní nedokonalosti, bez toho, aby si člověk trhal vlasy a rozerval roucho, to se málokdy vidí. Tleskám!
    http://www.nedokonala.cz

  5. 28. 11. 2012 14:33 / Eva Dubovská

    moc se mi libi jak o tom premyslite.
    v tom clanku o Narcisovi mne ale dost zarazila predposledni veta :)

    • 28. 11. 2012 15:02 / Tomáš Rektor

      Ta předposlední věta platí, a vypovídá o ambivalenci, s níž jsem to psal. Ale důvody k napsání tentokrát zvítězily nad pravidly. Důvody viz výše.

  6. 29. 11. 2012 13:58 / Tomáš

    Dobrý den, náhodou jsem objevil váš blog a vaše články mi přijdou fantastické. Psychologie mě velice fascinuje. Je to nádherná věda, která dokáže neuvěřitelné věci. Teď ale trochu odbočím, nemohl jsem nezachytit váš strach, nebo spíše averzi (tu mám já) k nacismu. Pokud se v tomto pletu, tak mě opravte. Co vy si ale osobně myslíte o tomto článku (http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/vaclav-klaus.php?itemid=18275)? Je napsán tak, že mě po jeho přečtení mě zamrazilo. Jediné co mě utěšuje, je vědomí, že ještě k ničemu nedošlo.

  7. 1. 12. 2012 23:52 / Marek

    Zajímavé. Jen aby nám pro malý symbolický nacismus pár trotlů neušel ten velký aplaudovaný bruselský…

  8. 3. 12. 2012 01:08 / d@rkWolf

    Zajímalo by mě, za jak dlouho nabídnete svůj blog k umístění placené reklamy. Protože tato krásná anti-Žito 44 kampaň je přímo ukázkovým honem na nárůst návštěníků webu-blogu, potažmo pravděpodobně klientů té Vaší psycho-sekty. Že zrovna Vy máte co říkat Danu Landovi…zrovna vy… Dan je nacionalista, dycky jím byl, stejně jako Skinheads, ano, Orlík byla Skinheadská kapela a je velká škoda, že nepokračuje, protože většina jejich textů je dnes ještě aktuálnější, než před těma 22+/- rokama.

    Mimochodem, SS byly především elitní bojové jednotky. A tak jako Wehrmacht byly pouze nástrojem Hitlera, potažmo jejich přímého šéfa Himmlera. Odsuzovat byť fanatické následovníky vládnoucí ideologie za něco, co páchali jako vojáci na rozkaz je nesmyslné. K tomu jsou vojáci cvičeni, aby plnili rozkazy, na přemýšlení o nich jsou ti, kteří je udílejí(a opět jsme u té dvojice Hitler a Himmler). A odsuzovat použití runových znaků podobných těm, které měly ve znaku SS je fakt tragické.

    A zvlášť od sionistů… Radši se proberte, kdyby v Izraeli vojáci neplnili rozkazy, tak už pár desetiletí žádný stát Izrael neexistuje.

    • 4. 12. 2012 13:12 / petra

      Uvědomujete si, že spolu s celou Evropou, náckové stáhli ke dnu celou svojí zemi? Tu zemi, kterou tak milovali? Opravdu obhajujete ideologii, která má zničit místo kde žijete?

  9. 3. 12. 2012 19:40 / Jana

    Děkuju za tenhle článek, nad prvním textem o Landovi (který jsem tedy také velmi vítala) jsem si lámala hlavu, co Vás k němu motivovalo. Takto je to srozumitelné.

    Landa mě děsí. Trochu mne uklidnil tenhle text: http://respekt.ihned.cz/komentar/c1-58896930-zpusob-lasky-daniela-landy. Třeba Vás také potěší.

    Snad je už tak šílený, že skutečně přitahuje jen ty čistokrevné blby. A snad je těch blbů dost málo na to, aby nevyvedli něco… blbého.

  10. 4. 12. 2012 17:22 / Alois

    Zajímal by mě váš názor na maskovaného prezidentského kandidáta judr Franze.

  11. 7. 12. 2012 20:48 / Dagmar Rehorkova

    Viden 2.12.: verejne vystavena trika s napisem KISS jednoznacne formou znaku SS. Neni to prijemny pocit. Prave Rakousko dodavalo spickove vojaky plnici rozkazy!
    Ostatne vojaci SS stejne jako nacisticka generalita si pozde uvedomili svuj omyl, kolik bylo atentatu na Hitlera??? Co mely ciny proti lidskosti spolecneho s poslusnymi vojaky??? Jak je mozne s temito ciny srovnavat boj Izraele o preziti?

  12. 10. 12. 2012 23:24 / Freedomophile

    Nestacilo si na tu titulni otazku odpoved takto: „Jsem psychoterapeut zidovskeho puvodu a proto nesnasim Landu, protoze mam z nej strach“?
    Proc do toho tahat Freuda, kdyz jde o to, ze zkratka liberalni Zide logicky nesnasi konzervativni nazory – a tudiz ani Landu nebo treba i Klause?
    Na urovni politickych ideologii se to odhali snaze a usetrime si radobyerudovane psychologicke diagnostikovani…
    A nez se tady ze me udela aspon polovicni neonacek, tak bych rad dodal, ze treba stat Izrael v mnohem obdivuju – neobdivuju vsak liberalne levicovou cast obyvatel Izraele, ktera by ve svem pseudohumanistickem masochismu vlastni stat nejradeji darovala na podnose palestinskym teroristum… Teroriste ostatne nejsou nejvetsim nebezpecim pro stat Izrael – tim nejvetsim nebezpecim pro stat Izrael jsou prave liberalni Zide po celem svete…
    Podobne jako veskrnoidni pseudohumaniste typu Rektora jsou nebezpecim (uz davno aktualnim) pro Evropu a USA…
    Co tak analyza tohoto tematu? Multikultni utopii vytvorime chaos v posledni civilizaci (Evropa a USA), tim zmnozime extremisty a neonacisty (kteri by jinak nemeli sanci byt slyseni normalni vetsinou) a s temito nami vyvolanymi jevy pak budeme bojovat?
    Nebylo by byvalo jednodussi prestehovat se do Afriky nebo Indie a tam si uzivat duchovne spiritistickych nirvan a samanskych obradu? Asi bychom se pak ale divili, ze v Evrope by tim padem ubylo zasadnich problemu – nebot by nebylo nejen krysaru, ale hlavne krys…

  13. 23. 12. 2012 21:16 / Martin

    Naprosto souhlasím, díky za komentář. Cením si každého kdo v naší zemi, kde se archetpyem myšlení stalo pivo a knedlík, pozvedne svůj hůas proti proudu.

  14. 3. 1. 2013 13:25 / saint3n

    cítím z toho upřímnost a jakkoliv se můžu plést, cítím zároveň i respekt k autorovi, formálně vzato ten článek plní svůj účel.. přesvědčil mne ;)

  15. 30. 1. 2013 22:46 / Ben Tichý

    Pane Rektore, děkuji Vám za velice inspirativní pohled na právě těchto několik veřejných osob, ke kterému bych se jako v psychoanalýze nevzdělaný jen tak nedostal. Totiž začal jsem u článku o Zemanovi, pokračoval Narcisem, Žitem a skončil tu. Od začátku jsem cenil i Vaši odvahu, neb bylo zjevné, že se do Vás pustí nejen ideoví odpůrci, ale hlavně doktoři, ti snažící se býti doktory, i ti co jen „četli něco od Freuda“ a kometáře to nanejvýš potvrzují (ovšem polovina z nich musí být jako z učebnice, ne?:-) Ten o zemanovi a dceři je tedy opravdu konkrétní, nicméně pro mne jste už jen použitím „chucpe“ a „svoboda je otroctví“ naladil natolik fabulačně, že s tím nemám problém.

    Odpovím Vám za sebe na otázku zda lze psychoanalýzu použít takto coby zbraň, totiž pro mne Vaše články představují naopak obranu v nabídnutí další vrstvy pohledu a rozšíření souvislostí. Věřím, že té obrany bude potřeba, protože i mě se z Pozitivní evoluce 44 udělalo špatně a právě tuto reakci jinak dost postrádám ve svém okolí i veřejném prostoru. Také ve mně hlodá hlas mluvící o paranoii, ale například Klaus jr. mne v tom utvrzuje ve zde zmíněném stručně-přesném článku. A před tím je to tu hned v prvním komentáři jak na talíři – lidé na to čekají! A už je tu žhavý adept. Možná se nezdá pokus měnit ústavu v duchu „poďobaných ajťáků“, co s pomocí teorií her a procesorů sestavují bezchybné plány, jak sbalit jakoukoliv babu, možná se nezdá, že to dělá pomoci psychologických manipulací převzatých z „pozitivního marketingu“. Jenže v lidech pomyšení na změnu ústavy vzbuzuje spíš touhu, než strach a osobně jsem viděl (z odstupu) dost „motivačních spíkrů“ a pod. a reakcí na ně na to abych věděl, že s pomocí „pozitivní vesmírné energie“ si každý uvaří polívčíčku přesně dle své chuti, kterou bude v informačním věku žrát mnoho lidí. Ale pořád je to jen mimořádně inteligentní sympaťák, co to původně nejspíš myslí dobře. Jenže se k němu takřka výkřikem do světa přihlásil známý skin s neodlučnou suitou svých věrných, kterou povolává provařenými symboly. Ani to není paranoia, to je perfektně zvládnutá komunikace, on používá symboly o kterých ví, že je pohrobci nacismu budou hledat a říká jim „Poďte hoši, tudy! Hřiště je jiný, ale pravidla budou podobný
    a čísla dresů máme furt stejný, tudy vede cesta hoši!“ Landu považuji za jednoho z nejnebezpečnějších lidí v téhle zemi od té doby, co založil takřka okultistický řád (rytířů za lepší společnost jako vždy), do kterého vstoupil například člen bezpečnostního výboru PS ČR (Vidím) i vysoký policista (Komorous, v té době šéf NPC) Landa není žádný zpěváček s pár skiny za zády! Přesto je v dalších komentářích zde ukázáno, že ho bere i mnoho slušných lidí. A najdou se i takoví, co pětapadesát let opakují frázi o plnění rozkazů, jen dnes už se veškeré zlo smrsklo do dvou pánů.
    Díky ještě jednou, pište dál, B. T.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

O mně

 

Jsem psychiatr a psychoterapeut, zakladatel a vedoucí firmy Terapie.Info, s.r.o, zabývající se komplexní péčí o duševní zdraví. Pracuji i v angličtině (SAE) a francouzštině (Všeobecná státní zkouška). Jsem absolvent lékařské fakulty, absolvoval jsem výcvik v hlubinné psychoterapii SUR, 4 roky individuální sebezkušenosti v gestalt terapii, kurs neverbálních technik. Nyní jsem ve výcviku v psychoanalýze, jsem kandidátem české psychoanalytické společnosti. Od roku 2005 vedu zdravotnické zařízení Terapie.Info, s.r. o zabývající se komplexní péčí o duševní zdraví, dlouhodobě jsem spolupracoval s organisacemi pečující o drogově závislé a o uprchlíky více >

Nejnovější komentáře 

  • Janna: O takovém hezkém článku jsem už dlouho snila. Mám radost. :-)
    / Práce se sny a jinými kompromisními útvary
  • ivan: Dobry den,znate kombinaci antidepresiv ktera by nahradila leky zvane psychostimulancia ? Klasicka antidepresiva rozumi se thymoleptika jsou na urcite poruchy spojene s hypersomnii jako polechatani.A tady sem zrejme narazil na hlavni problem klasickych antidepresiv-oni totiz...
    / Ach ta chemie….
  • Jiří: Jako laik uvažujete dobře, bohužel homosexualita není vyřazena z nemocí bezdůvodně. Nemůžou za to hormony, které produkuje mozek, nýbrž hormony v děloze (Není to potvrzené) Z tohoto pohledu se staví homosexualita na stejnou úroveň jako...
    / Proč se bojíme homosexuálů (a židů)

Facebook