MUDr. Tomáš Rektor / Blog > Proč se bojíme homosexuálů (a židů)

Proč se bojíme homosexuálů (a židů)

17. 8. 2012 / autor: Tomáš Rektor

Nic se nemůže zdát vzdálenější než problémy homosexuálů a židů. V jednom světě vládne řád hraničící s obsesí a tradice táhnoucí se přes desítky generací hluboko do minulosti, ten druhý s každým členem zaniká a jinde se zase rodí, nespoutaný, hravý, takřka bez hranic.

A přeci. Oba světy propojuje náležitost k menšině, která je specifická nadprůměrnou úspěšností a zároveň ne snadnou rozpoznatelností.

Téma „coming out“, které provází terapie všech klientů homosexuálních, provází i klienty židovské. Kdy se dozvěděli o své „jinakosti“. Jak ji přijali. Komu se poprvé svěřili. Jak byli přijati.

Nemám v péči židy ortodoxní, takže i výhoda, že židé, na rozdíl od homosexuálů, neřeší problém s přijetím rodiči, je zdánlivá. Poválečná generace se zpravidla tradicím vzdálila, současní třicátníci ji znovu objevují, však často jinak, než by si rodiče představovali.

Ale zpět k tématu homofobie a antisemitismu.

Hledání nepřítele je živé přírodě vlastní. Po miliony let se učíme hledat, kam patříme a kde jsme cizí, koho chránit a na koho zaútočit.

A tenká slupka civilisace barbarské instinkty, zde, podobně jako jinde, pokrývá jen velmi tence.

Inu, být žlutý, černý, hnědý či bílý (podle místa, kde se nacházíme) je prostě těžké.

Ale o první příčku hitparády úhlavních nepřátel se zpravidla utkávají právě homosexuálové a židé. Židovské oběti vyhrávají kvantitou, na druhou stranu, krom Hitlera, je málo kdo likvidoval soustavně, spíš občas nějaký ten pogrom, když bylo potřeba si něco přivydělat a nebo si na někoho vylít frustraci či svést mor. Homosexuál se přeci jen lépe ukryje, ale když už se na něj přišlo, nějaký rafiovaný druh smrti měl zpravidla jistý. A slavné oběti máme i ve stoletím dvacátém v „civilizované“ části světa a příběh zde jisto jistě nekončí.

Proč zrovna homosexuálové a židé?

Klíč je, domnívám se, ve vlastnostech z úvodu článku.  V nerozpoznatelnosti a úspěchu.

Všimněte si, že kluci, co se rádi, perou, se zpravidla mezi sebou poznají. Holá hlava, těžký boty, šála v klubových barvách a co já vím, co všechno.. A je dobré označit i nepřítele. Roma pozná každý, černocha teprv. Ale žida? Homosexuála?

Nejhorší je nepřítel, kterého nevíte, kde hledat. Která nemoc je symbolem zákeřnosti? Leukemie. Myslím, si, že přesně z tohoto důvodu. Je mnoho nebezpečných druh rakoviny a mnohdy se na ně umírá hůř. Ale člověk ví, kde je hledat. Kam se soustředit. Co by se třeba dalo uříznout.

Jak postupoval Hitler? Nejdřív židy (a homosexuály) značil. Pak izoloval. A nakonec vraždil.

A jak s tím souvisí úspěch? No ten se přeci neodpouští.

Většina minorit je neúspěšná a dá se jimi krásně pohrdat. Ale židé a homosexuálové jsou často úspěšnější. Jsem-li průměrným, a tedy ne zrovna úspěšným členem společnosti, a vidím, že vedle mě existují úspěšnější komunity, jsou jen dvě možná vysvětlení. Buď se prostě snaží víc než já, a nebo za tím stojí židovský, homosexuální či židohomosexuální komplot. Které vysvětlení si asi vyberu? A které mi navíc přináší bonus, že na ně mohu svést vlastní neúspěch?

 

V dalším díle společná témata opustíme a zůstaneme jen u homofobie. (Ikdyž možní i zde narazíme na témata s antisemitismem shodná, jen s opačným znaménkem, kdo ví.) Spustíme se do hlubších vrstev duše, a ano, možná přijde i Freud.


Komentáře

  1. 17. 8. 2012 17:53 / Petr

    Díky za prima článek, ale možná bych s Vámi polemizoval o nerozpoznatelnosti. Např. u mého partnera ani mne většinou nikdo netipuje preferenci stejného pohlaví, ale na druhou stranu znám mnoho lidí, kteří jsou svým chováním a oblékáním natolik „jasní“, že jen opravdu slepý člověk by řekl, že by se jim jeho dcera jistě líbila :-) Ale to už je možná otázka stereotypizace vnějších znaků určité menšiny.

    • 18. 8. 2012 08:42 / Tomáš Rektor

      Milý Petře,
      jasně, že určité procento je rozpoznatelné na první pohled, ale je to zlomek. Stejně jako je určité procento židů rozpoznatelné na první pohled.. Jenže homofobové a antisemité se cítí ohroženi právě tou skrytou masou. Nehledě na to, že když zhoustne atmosféra, není problém přestat dávat orientaci najevo.

  2. 31. 8. 2012 10:00 / Jana

    Zajímavý článek,
    ale v případě homosexuálů a Židů bych měla trošku jiný názor. Homosexualita je patologický jev ve společnosti, ať si každý říká, co chce. Je to z hlediska přírody nelogické. Můžou za to hormony, kterých se v mozku v hypofýze takového člověka tvoří více než by mělo. Lékaři by měli řešit právě toto. Takový lidé často ani neví jakému hormonálnímu bůmu čelí a díky tomu vzniká záliba ve stejném pohlaví. Z tohoto pohledu se jedná o genetický defekt, který by však šel léčit. Né však dnešní medicínou. No a Židé? Kdyby jich nebylo tak dnes nemáme žádnou uměle vytvořenou krizi, války a jiné do vyspělé civilizace nepatřící věci. Těm vždy záleželo jenom na vlastním blahu. Ostatní lidé ne-židé, jsou pro ně neprávoplatná rasa. Vždycky si hráli na chudinky, ale za zády morálně zdravých národů kuly pikle. Nejsem rasista nebo něco tomu podobného, ale todle se opomíjet nedá. Dnešní demoralizace mas a uměle tvořená lež mě už silně irituje!

    • 15. 5. 2016 21:43 / Jiří

      Jako laik uvažujete dobře, bohužel homosexualita není vyřazena z nemocí bezdůvodně. Nemůžou za to hormony, které produkuje mozek, nýbrž hormony v děloze (Není to potvrzené) Z tohoto pohledu se staví homosexualita na stejnou úroveň jako heterosexualita. Ostatně nové výzkumy pana Flégra (nejrozsáhlejší – objektivní) mluví jednoznačně… Ne 4%, nýbrž 10%, a to mluvíme o homosexualitě jako takové, lze započítat bisexualitu (6% a více) a také nezapomeňme na náznaky, které hovoří o většině lidí. Nemám Vám to však za zlé, většina lidí díky neinformovanosti neví. Ohledně židovství nesouhlasím. Troufám si říct, že byli vždy napřed a díky tomu je zaostalí lidé odsoudili. Pokud se podíváte na radikální islamisty, je to úplně stejný problém. My jsme dál a oni k nám nemají pochopení. (Ještě jednou zdůrazňuji, že myslím radikální islamisty)

  3. 31. 8. 2012 23:53 / nedokonalá

    To jste mě tedy pobavila. Zajímavý jev, jak každý po napsání nějakého šíleně rasistického výplodu musí zdůraznit, že není rasista.
    Oni ti Židé si hrají na chudáky, že. Vždyť se jim nic tak strašného nestalo, když pomineme takové ty detaily jako 6 miliónů mrtvých v koncentračních táborech, pogromy, pronásledování doslova na všech kontinentech bez možnosti útěku do své vlasti, kterou neměli. A k tomu ještě pěkná dávka konspiračního bullshitu na závěr.
    K těm homosexuálům, o tom tedy také nevíte nic. Podle antropologů homosexuálové byli již v pravěku a byli velmi důležití ve tlupě – sami neměli děti a pomáhali přežít svým neteřím a synovcům. Kdyby děti měli, logicky by se zaměřili na přežití vlastních potomků a v těžších časech by se mohlo stát, že by z dětí nepřežilo žádné. Když se však na lovu a shánění potravin podílelo více dospělých než jen rodiče, naděje na přežití dětí se zvyšovala.
    Ale není v podstatě důvod homosexuály obhajovat vědecky. Jsou tady, chtějí žít po svém a s kým chtějí, nikomu neubližují tak kde je problém?

  4. 14. 9. 2012 06:18 / Tana

    Bohuzel nesouhlasim ani s jednim komentem, ale ani se clankem. Zidu je podstatne vic nez homosexualu. Zidove byli zabijeni a vrazdeni od pocatku civilizaci a to proto, ze jsou bibli uznavani jako ‚vybrany narod‘ a bible take predpovedela ze za to budou perzekuovani (viz. muslimove atd).

    Co se tyce homosexualu, je to psychologicka nemoc. Studovala jsem v USA biologii – ‚homosexualni gen‘ se jeste nenasel; tudiz kdyz nekdo tvrdi ze je to geneticky dane, nevi o cem mluvi. Myslim ale, ze kdyz se zamyslime nad tim, co by se stalo, kdyby na svete byli jen homosexualove ( tedy svet by zanikl, protoze se nemohou reprodukovat), tak je nam odpoved servirovana na stribrnem podnosu: homosexualita neni normalni, je to defekt. Nic proti homosexualum jako osobam nemam, spis je mi jich lito.
    A to ze nikomu neublizuji? To mate pravdu, ale jen do te doby, nez zacnou vychovavat deti. Pak uz ublizuji ne jen tem detem, ale i cele spolecnosti.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

O mně

 

Jsem psychiatr a psychoterapeut, zakladatel a vedoucí firmy Terapie.Info, s.r.o, zabývající se komplexní péčí o duševní zdraví. Pracuji i v angličtině (SAE) a francouzštině (Všeobecná státní zkouška). Jsem absolvent lékařské fakulty, absolvoval jsem výcvik v hlubinné psychoterapii SUR, 4 roky individuální sebezkušenosti v gestalt terapii, kurs neverbálních technik. Nyní jsem ve výcviku v psychoanalýze, jsem kandidátem české psychoanalytické společnosti. Od roku 2005 vedu zdravotnické zařízení Terapie.Info, s.r. o zabývající se komplexní péčí o duševní zdraví, dlouhodobě jsem spolupracoval s organisacemi pečující o drogově závislé a o uprchlíky více >

Nejnovější komentáře 

  • ivan: Dobry den,znate kombinaci antidepresiv ktera by nahradila leky zvane psychostimulancia ? Klasicka antidepresiva rozumi se thymoleptika jsou na urcite poruchy spojene s hypersomnii jako polechatani.A tady sem zrejme narazil na hlavni problem klasickych antidepresiv-oni totiz...
    / Ach ta chemie….
  • Jiří: Jako laik uvažujete dobře, bohužel homosexualita není vyřazena z nemocí bezdůvodně. Nemůžou za to hormony, které produkuje mozek, nýbrž hormony v děloze (Není to potvrzené) Z tohoto pohledu se staví homosexualita na stejnou úroveň jako...
    / Proč se bojíme homosexuálů (a židů)
  • Richard: tak je zde také opačný fenomén Vymítání politické korektnosti "Slačálek: Zhoubou Česka je vymítání politické korektnosti, vrší se urážky, lidi nemají odpovědnost" http://video.aktualne.cz/dvtv/slacalek-zhoubou-ceska-je-vymitani-politicke-korektnosti-vrs/r~90327e5c0bc911e68ba0002590604f2e/
    / Čtyřlístek a další sprosťárny

Facebook